انواع قبر دارای دفینه

انواع قبر دارای دفینه

انواع قبر دارای دفینه | کدام قبرها دفینه دارند

انواع قبر دارای دفینه | اگر شما نیز از علاقه مندان به گنج یابی و دفینه یابی باشید حتما تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که کدام قبور در ایران دارای گنج و دفینه میباشند. پاسخ به این سوال نیازمند بررسی جنبه های مختلف از تاریخ و فرهنگ مردمان این سرزمین است.

آیین تدفین مردگان در نقاط مختلف ایران متفاوت بوده و همچنین قومیت های مختلف ، هر کدام دارای آیین و روشهای مخصوص به خود در دفن مردگان بوده اند. در مقالات قبل در مورد روش های تدفین در ایران باستان مفصل صحبت کرده ایم.

آشنایی با مقبره های دفینه دار :

گور، مزار، یا قبر حفره‌ای در زمین است که مردگان را در آن به خاک می‌سپارند.بسیاری از کاوشگران مبتدی و بی تجربه فکر می کنند که هر قبر باستانی دارای دفینه میباشد در صورتی که در بسیاری از نقاط گورهای باستانی بسیار زیادی وجود دارد اما در هیچ کدامدفینه و هدایا یافت نمی شود. یکی از اصلی ترین نشانه های گورهای دارای دفینه جوغن میباشد. مطالعه آثار و نشانه های دفینه یکی از اصلی‌ترین اصول گنج یابی است. در اینجا نیز باید متذکر شویم که صرف وجود یک سمبل و نشانه دلیلی بر وجود گنج و دفینه نمی باشد.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه

بیشتر قبور دارای گنج و دفینه در شهر های باستانی قرار دارند. از این مقاله میتوانید شهر های گنج خیز ایران را شناسایی کنید.

اگر در امور مربوط به دفینه یابی حرفه ای نیستید میتوانید از افراد با تجربه جهت کارشناسی دفینه کمک بگیرید و ذکر این نکته لازم است که اگر به دنبال پیدا کردن دفینه های طلایی هستید از دستگاه طلایاب استفاده کنید زیرا فلزیاب های معمول توانایی تفکیک فلزات با ارزش از بی ارزش را ندارند و حتما موارد ایمنی را رعایت کنید تا از خطرات دفینه یابی مصون بمانید.

مطالعه قوانین پیدا کردن گنج نیز میتواند راهگشای شما عزیزان باشد و شما را از ارتکاب به اعمال خلاف قانون منع کند.

قدیمی ترین گورستان های ایران

  • گورستان شهر سوخته

این گورستان در بخش جنوب غربی و جنوبی این شهر قرار گرفته است.از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ حفاری در گورستان این شهر انجام و در نتیجه ۳۱۰ گور کشف شده‌اند.اشیاء سفالی اصلی‌ترین موادی هستند که تقریباً در همه گورها وجود دارند در کنار این دسته از اشیاء، هدایای دیگری ساخته شده از سنگ، چوب و پارچه در قبور دیده می‌شود.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • گورستان باغلق

این گورستان در منطقه جرگلان استان خراسان شمالی قرار دارد. گورستان باغلق دور از روستا و بر فراز یک تپه ساخته شده است. در این گورستان مشخصات فرد دفن شده بر روی ستون های چوبی عمودی ثبت شده است.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • گورستان سفید چاه

قبرستان تاریخی سفید چاه در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع است. تلفظ آن به تبری “اسپه چاه” است.مورخان آن را مربوط به دوره تیموریان می دانند.در روستای سفیدچاه سنگ قبر مردگان بر اساس شغل آنها حکاکی و ساخته می شد.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • گورستان تیس یا جن ها

این گورستان در شهرستان چابهار، در نزدیکی روستای تیس، در جنوب قلعه پرتغالی ها واقع شده است و قدمتی بیش از 2 هزار سال دارد. حفر قبرها در کنار هم بر روی سطح صخره ای این باور را رواج داده که قبرستان متعلق به جن ها است. با این حال گفته می شود ممکن است تلاش برای مراقبت از اجساد مردگان در برابر تعرض حیوانات دلیل این نوع ساخت گورستان بوده باشد.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • قبرستان دارالسلام شیراز

برخی محققان می گویند که قدمت تاسیس این قبرستان به قبل از اسلام می رسد و در آن قبرهایی از قرن اول و دوم هجری دیده می شود.قبر های قدیمی با خط های رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده کاری شده اند و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل های مردگان بر سنگ قبرها خودنمایی می کنند.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • قبرستان هفتاد ملا یا موبدان زرتشتی

قبرستان هفتاد ملا در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.گفته می شود که این قبرستان بیش از 700 سال قدمت دارد و به نظر می رسد که شکل قبرها از مقبره کوروش الهام گرفته شده باشد اما برخی مدعی اند که اولین قبرها مربوط به موبدان زرتشتی بوده که پس از حمله اعراب به ایران به این منطقه پناه آورده بودند.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • قبرستان شهر یری

منطقه باستانی “شهریری” در نزدیکی روستای پیرازمیان در استان اردبیل واقع است و قدمت قلعه و معبد این منطقه به 1400 سال پیش از میلاد مسیح و “قوشا تپه” به هزاره هفتم پیش از میلاد می رسد.قدمت گورهای این منطقه به هزار تا دو هزار سال قبل از میلاد بر می گردد.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه
  • قبرستان خالد نبی

این قبرستان در منطقه ای کوهستانی و بر فراز قله کوه “گوگجه داغ” در استان گلستان واقع شده است.سنگ مزارهای استوانه ای بلند، مستقیم و عمودی ساخته شده اند، احتمالا مخصوص گور مردان بوده اند.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه

موارد ذکر شده در بالا تعداد محدودی از گورستان های باستانی ایران بوده و بنا بر آنچه گفته شد ایرانیان باستان ابزار و زیورآلات متفاوتی را به همراه مردگان خود دفن می‌کردند و همین عامل سبب شده است که کاوشگران اشتباه هر قبر باستانی را با هدف پیدا کردن هدایا تخریب کنند. دفینه در قبر یکی از راحت ترین دفینه های ممکن است که به علت عمق پاببن دفن شدن و نداشتن تله های مکانیکی ، افراد بسیار زیادی به دنبال پیدا کردن آنها هستند. انواع قبرها در گنج یابی بسیار مهم است و باید ویژگی ها و مشخصات هرکدام را به درستی بشناسیم. قبرهای سرداری ، قبرهای گبری ، قبرهای یهودی و … از مهمترین گورهایی است که باید بشناسید.

تفکیک قبر ها از نظر دفینه :

دفینه قبر سرداری از دفینه بقیه قبر ها با ارزش تر است و معمولا به همراه آنها شمشیر و سپر آن شخص را نیز قرار میدادند که پس از هزاران سال اشیائی بسیار گرانبها به حساب می آیند همچنین در کنار آنها انواع زیور آلات طلایی نیز قرار داده میشده است.نماد قبر های سرداری سنگ کاسه و جوغان است که در مکان هایی مانند منطقه جنگی، اراضی و نوک تپه های قلعه وجود دارد که به وفور هم دیده می شود و همچنین ساختار قبر سرداری پیچیده نیست.

آشنایی با قبرهای گبری :

قبرهای گبری معمولا در ارتفاعات و روبه دره ساخته شده اند و در همه انها وسایل و اشیاء ی که بنا به عقیده آنها برای زندگی پس از مرگ لازم بود یافت میشود. مهمترین قبرهای گبری مربوط به موبدان و سرداران است که معمولا در عمق بیشتری نیز قرار دارند و حفاری انها کمی سخت تر است. در مورد ساختار قبر گبری باید گفت که یکی از گورهای رایج در بین گبرها گورهای خمره ای است که در آن شخص به صورت به نشسته دفن میشود و این عمل در دوره های پیش از گبریان نیز رایج بوده است. عمق قبر گبری از 3 متر بیشتر نمیشود.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه

قبر های دارای سنگ چین :

در مبحث انواع قبر دارای دفینه به توده‌ای از سنگ‌های درشت که برای یادبود یا نشانه‌گذاری چیده می‌شده است سنگ‌چین می‌گویند. در قدیم سنگ‌چین‌ها در بسیاری موارد بر روی یک گور چیده می‌شده‌اند. قبرهای سنگ چین دار نیز در فلات ایران به وفور یافت میشوند و دارای هدایای مختلفی از جمله هدایای طلایی و ابزار و وسایل سفالی هستند. اگر تعدادی قبرهای سنگ چین در کنار هم قرار داشته باشند قبر وسط از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با آن کاوش را شروع کنید. اگر در کنار چنین قبوری تک قبری در بالای سر خود سنگی هرمی شکل وجود داشت باشد آن قبر دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگریک جوغن مربع در آن محیط دیده شد یعنی قبری اتاقدار در آن قبرستان وجود دارد که دارای اهمیت است.

انواع قبر دارای دفینه
انواع قبر دارای دفینه

خرید گنج یاب مناسب برای کاوش قبر :

قبر ها با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی آن زمان به صورت معمول بین عمق 1 متر الی 2.5 متر قرار دارند و برای کاوش انواع قبر دارای دفینه بهترین انتخاب فلزیاب نقطه زن بوقی پالسی می باشد که می توان به راحتی تا عمق 3 متر را کاوش کرد و اهداف را تشخیص داد. البته در کنار نقطه زن هم می توانید از یک گنج یاب تصویری نیر کمک بگیرید تا حفره ها ، اتاقک ، تونل و … را به صورت تصاویر سع بعدی مشاهده کنید.

نشانه های قبر باردار :

قبر دارای گنج یکی از موضوعات جذاب و مورد علاقه بسیاری از افراد است که به دنبال کشف رازهای گم شده و ثروت های پنهان شده در زیر زمین هستند. اما چگونه می توان قبر دارای گنج را شناسایی کرد؟ آیا علائم و نشانه های خاصی وجود دارد که به ما کمک کند تا قبر دارای گنج و بار را از قبر عادی تفکیک کنیم؟ در ادامه به برخی از این علائم و نشانه ها اشاره می کنیم.

  1. شکل و ساختار قبر: یکی از علائم مهم قبر دارای گنج، شکل و ساختار آن است. برخی از قبور دارای گنج، شکل های خاص و نمادین دارند که به نوع گنج و محل آن اشاره می کنند. برای مثال، قبر به شکل ستاره، مثلث، دایره، صلیب، چهارگوش و غیره. همچنین برخی از قبور دارای گنج، ساختار پیچیده و مخفی دارند که برای حفاظت از گنج از روش های مختلفی استفاده شده است. برای مثال، قبر با درب های مخفی، تله های خطرناک، راهرو های فرعی و غیره.
  2. نقش ها و حکاکی ها: علامت دیگری که می تواند به شناسایی قبر دارای گنج کمک کند، نقش ها و حکاکی های روی سنگ قبر یا در اطراف آن است. برخی از نقش ها و حکاکی ها، به صورت رمز و راز نوشته شده اند که برای فهمیدن آن ها نیاز به دانش خاص و تخصص دارد. برخی دیگر، به صورت علامت های ساده و روشن است که با توجه به فرهنگ و تاریخ منطقه می توان آن ها را تفسیر کرد. برای مثال، نقش حروف، عددها، حیوانات، گل ها، ستارگان، خورشید، ماه و غیره.
  3. جغرافیای منطقه: عامل دیگری که در شناسایی قبر دارای گنج تاثیرگذار است، جغرافیای منطقه است. بسیاری از قبور دارای گنج، در مناطق خاص و با ویژگی های خودمختار قرار گرفته اند که به نحوی با گنج در ارتباط هستند. برای مثال، قبر در کنار رودخانه، دره، کوه، درخت، چشمه، معبد، کلیسا و غیره. همچنین برخی از قبور دارای بار ، با استفاده از نقطه های مرجع جغرافیایی مانند قطب نما، ستاره های راهنما، خطوط عرض و طول و غیره مکان یابی شده اند.
  4. – تاریخ و فرهنگ منطقه: عامل آخری که می تواند به شناسایی قبر دارای گنج کمک کند، تاریخ و فرهنگ منطقه است. بسیاری از قبور دارای گنج، مربوط به دوران ها و تمدن های خاصی هستند که با گنج در ارتباط هستند. برای مثال، قبر مربوط به فرعون ها، شاهان پارسی، صلحبانان رومی، فاتحان مغول، امپراتوران چینی و غیره. همچنین برخی از قبور دارای گنج، با توجه به فرهنگ و اعتقادات منطقه ساخته شده اند که ممکن است به نوع گنج و روش پیدا کردن آن اشاره داشته باشد. برای مثال، قبر با تزئینات مذهبی، علمی، هنری، سیاسی و غیره.

امیدواریم که این پست برای شما مفید و جالب بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر، لطفا با ما در ارتباط باشید. با تشکر از حسن توجه شما.

 

 

شماره تماس : 09917579030 – 09120043750

نظر برای “انواع قبر دارای دفینه

  1. عالی بود برای کسانیکه تازه‌ وارده کار شده اند یک کارشناس با حساب میاد مطالبتون ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید