treasure

بزرگترین گنج های ایران

بزرگترین گنج های ایران | بزرگترین دفینه های کشف شده در ایران

پیشینه تاریخی ایران و ارتباط آن با بزرگترین گنج های ایران

قبل از معرفی بزرگترین گنج های ایران باید یک مقدمه از تاریخ ایران را برای شما عزیزان بازگو کنیم. واژهٔ ایران برگرفته از کلمه «آریانام خَشَترام» و به معنای «سرزمین آریایی‌ها» است که در گذر زمان به ایران تبدیل شده‌است. ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه است و همچنین از شمال به دریای خزر (کاسپین) و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود. ایران میراث فرهنگی غنی دارد که بخشی از آن به عنوان ۱۹ میراث جهانی در یونسکو ثبت شده‌است که به عنوان چهارمین رتبه در آسیا و ۱۲مین رتبه در جهان است.ایران کشوری با چندگانگی فرهنگیست که از گروه‌های زبانی و نژادی بسیاری تشکیل شده‌است. ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت، پیشینه‌ای کهن دارد و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

Treasure-3
Treasure-3

انسان خردمند در حدود ۴۰ هزار سال پیش وارد ایران شد.تمدن جیرفت، تمدن تپه سیلک، تمدن اورارتو، کاسی‌ها، تمدن تپه گیان، شهر سوخته و ایلامی‌ها از تمدن‌ها و حکومت‌های باستانی ایران پیش از دوران مادها هستند.تمدن جیرفت در استان کرمان مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش (پیش از تمدنبین‌النهرین) است؛ و به این روش به عنوان کهن‌ترین تمدن خاور شناخته می‌شود.در این محل چند لوح گلی یافت شده که به خطی هندسی روی آن‌ها مطالبی نوشته شده‌است. با اینکه این لوح‌ها هنوز رمزگشایی نشده‌اند ولی در کل می‌توانند روایت‌گر آن باشند که این مردم سازنده خط و زبان بوده‌اند نه سومریان.

شهر سوخته بقایای شهری باستانی دارای تمدن است که بین شهرهای زابل و زاهدان واقع شده‌است. این شهر در ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد پایه‌گذاری شده و به باور برخی باستان‌شناسان این شهر را باید کهن‌ترین شهر جهان دانست چرا که معدود شهرهای پیش از آن، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه نیستند. ایلامیان یکی از اقوام سرزمین کنونی ایران بودند که از ۳۲۰۰ تا ۶۴۰ پیش از میلاد، بر بخش بزرگی از مناطق جنوب غربی فلات ایران فرمانروایی می‌کردند. تمدن ایلام یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است.

Treasure-4
Treasure-4

ماد قومی هندواروپایی و مرتبط با پارسها بود که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناخته شد نشیمن گزید. بر پایه برخی منابع مادها میان سده‌های ۹ تا ۷ پیش از میلاد حکومتی یکپارچه برای سرزمین‌های مادی تشکیل ندادند.

پس از مادها حکومت های زیر در ایران برقرار شدند :

  • هخامنشیان
  • اشکانیان
  • ساسانیان
  • طاهریان
  • صفاریان
  • سامانیان
  • زیاریان
  • بوییان
  • غزنویان
  • سلجوقیان
  • خوارزمشاهیان
  • ایلخانیان
  • صفویه
  • افشاریه
  • زندیه
  • قاجاریه
  • پهلوی
  • جمهوری اسلامی ( تا کنون )

بزرگترین گنج های کشف شده در ایران

گنج غار کلماکره

غار کَلْماکَره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است.در غار کلماکره آثار زیادی از ایران باستان به دست آمد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان همگی از کشور خارج گردید. کاسه‌های ماهی بادامی این غار بسیار معروف می‌باشد. تکوک‌های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد.

بزرگترین گنج های ایران
بزرگترین گنج های ایران

گفته می‌شود که این خزانه یکی از مهم‌ترین خزائن دولت‌های ایران باستان مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده‌است. همچنین به عقیده برخی غار کلماکره مربوط به دوره عیلامیان است. بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند این غار که به صورت اتفاقی در سال ۱۳۶۸ کشف شد و از آن به عنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد می‌کنند امروز در موزه‌های خارج از کشور است.

گنج دژ زیویه

دژ زیویه یا ارگ حکومتی بخشی از اقوام ایرانی که در محوطه‌ای به همین نام قرار داشت. این محوطه بر رأس کوهی در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و در ۳۵کیلومتری شهر دیواندره تکاب استان کردستان ایران واقع است.ناحیه‌ای که گنجینه زیویه در آن یافت شده‌است در سده هفتم پیش از میلاد جزو سرزمین ماننا بوده‌است که با مادها علیه آشوری‌ها همدست شده بودند. در گنجیه زیویه تأثیرات هنر اسکیتی نیز دیده می‌شود.به عقیدهٔ باستان شناسان در اشیاء مکشوف که نفوذ هنرهای مختلف در آن دیده می‌شود کار جواهرسازان محلی ماننا است.اشیاء زرین به سبک قوم ایرانی‌تبار سکایی اسکیت در گنجینه زیویه، با اشیائی که در کورگان‌های اسکیتی پیدا شده است شباهت دارد.

بزرگترین گنج های ایران
بزرگترین گنج های ایران

گنج آپادانا

آپادانا گونه‌ای تالار ستون‌دار در ایران باستان است. بهترین نمونه‌های آپاداناها در تخت جمشید و کاخ شوش به‌جا مانده‌است.کاخ آپادانای تخت‌جمشید از دیرین‌ترین کاخ‌های تخت جمشید است. این کاخ که به فرمان داریوش بزرگ بنا شده‌است.لوح زرین تخت جمشید الواحی باستانی است که از دوران زمامداری داریوش بزرگ به جا مانده‌است. این کتیبه‌ها از زیر ستون‌های کاخ آپادانا تخت جمشید کشف شده‌است.این الواح را در چهار جعبه سنگی که هر کدام ۴۵ سانی‌متر طول و عرض و ۱۵ سانتی‌متر بلندی داشت قرار داده و در هر جعبه، یک کتیبه طلایی و یک کتیبه نقره‌ای به همراه چند سکه ، از نوع سکه‌های ایونیه و لودیه و یونان، که در آن روزگار رواج داشت، قرار دادند.

بزرگترین گنج های ایران
بزرگترین گنج های ایران

گنج عمو دریا

گنجینه آمودریا مجموعه‌ای دارای۱۷۰ تکه طلا و نقره متعلق به زمان هخامنشیان می‌باشد که در نزدیکی آمودریا (رودخانه آمو یا جیحون ) یافت شده‌است. این گنجینه هم‌اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.از مکان و زمان دقیق کشف این گنج اطلاعاتی در دست نیست و به نظر می آید که بسیاری از سکه ها و اشیاء طلایی ذوب شده و به شمش تبدیل شده اند.این رود به‌طور تاریخی در حدود یا سرحد سرزمین باستانی ایران قرار داشته و در آثار اساطیری نیز مرز ایران و توران به‌شمار می‌رود.

بزرگترین گنج های ایران
بزرگترین گنج های ایران

گنج بادآورد

گنج بادآورد به خزائن رومی اشاره دارد که در طی محاصره قسطنطنیه در سال ۶۲۶ میلادی به قصد محافظت با کشتی به مقصد کارتاژ فرستاده شد ولی به جهت باد تندی که درگرفت، سرانجام بدست نیروهای ایرانی افتاد.گنج بادآور یکی از هفت گنج خسرو پرویز است که وصف آن در کتاب ثعالبی و شاهنامه فردوسی آمده‌ است.گفته میشود که در میان این گنج صلیب راستین که به گفتهٔ مسیحیان،عیسی مسیح بر روی آن جان سپرده بود نیز به دستور هراکلیوس امپراتور روم در این کشتی قرار داده شده بود که به دست ایرانیان افتاد.

بزرگترین گنج های ایران
بزرگترین گنج های ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید