سنگ نگاره

سنگ نگاره یا هنر صخره ای چیست؟ مفهوم سنگ نگاره Petroglyphs

سنگ نگاره یا هنر صخره ای چیست؟

سنگ نگاره یا هنر صخره ای چیست؟ کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند که در آنها رمز و رازهای فراوانی نهفته است و از بهترین پنجره های رو به گذشته های دور می باشند که از طریق آنها می تواناز منظرهای «Perspective» گوناگون، زندگی انسان های اعصار کهن را رصد کرد.به زبان ساده به هر تصویر و نگارشی بر روی سنگ، سنگ نگاره یا هنر صخره ای می گویند.

اگر این نوشته ها یا نقاشی ها بر روی سنگ با رنگ یا امثال آن باشد به آنها «Pictographs»و اگر نقوش یا نوشته ها از طریق کنده کاری ها یا «Pecking» (حک یا حجاری مثبت یا منفی[در حکاکی مثبت نوشتار برجسته است و در حکاکی منفی نوشتار فرو رفته و خالی است])بر روی سنگ ها انجام شده باشد به آنها «Petroglyphs»، «Petrographs» می گویند.اغلب در درون غارهای قدیمی از نقاشی یا نوشته های با رنگ استفاده شده («Pictographs»)که عموماً عمر آنها در برابر عوامل طبیعی بسیار کوتاه است و علت ماندگاری آنها از هزارانسال قبل تا کنون در دسترس نبودن و محفوظ بودن آنها در برابر عوامل طبیعی بوده است.

سنگ نگاره های Petroglyphs

اما سنگ نگاره های کنده کاری شده («Petroglyphs») علاوه بر اینکه در غارها کشف شده اند، در محوطه های باز و بیرون غارها نیز وجود دارند.قسمت اعظم سنگ نگاره های محیط های باز در برابر عوامل طبیعی مانند سرما، گرما، باد، باران و یخ زدگی از بین رفته اند و می روند.از طرف دیگر متأسفانه به علت عدم آگاهی، مردم نیز تعداد بسیار زیادی از آنها تخریب و نابود شده است.همچنین در احداث راه ها و جاده ها و یا معادن سنگ نیز امکان از بین رفتن این آثار وجود دارد، بعضاً در یک پروژه جاده سازی شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از آنها بوده ایم.

سالیابی سنگ نگاره های ایران از دیدگاه صاحب نظران متفاوت است.به نظر تعدادی از آنان قدمت بعضی از سنگ نگاره های ایران به ۵ تا ۴۰ هزار سال هم می رسد.این سالیابی ها اکثراً از طریق کارکردهای مقایسه ای بوده و از رویکردهای علمی نوین (مانند طیف سنجی شتاب دهنده عمومی، ریز فرسایش و…)کمتر بهر گیری شده است.

 

درصد سنگ نگاره ها بر اساس نمونه گیری تصادفی از تعدادی محوطه ها در ایران

۱- بز کوهی در طرح ها و حالات مختلف، به ویژه طرح های سمبلیک (شاخ های بلند آن خمیده و به دمش رسیده است) = ۸۸ درصد

۲- نقش های انسان در حالات مختلف مانند کمانداری پیاده، سوار، در حال شکار، ملبس و بدون لباس، رقص های آیینی یا جادویی و… = ۳ درصد

۳- نقش نمادهایی همچون اشکال و حروف رمزی، حلقه های قدرت، نوشتارها و… = ۲ درصد

۴- نقش های اسب وحشی، اسب اهلی با سوار و بدون سوار در حالتهای مختلف = ۲ درصد

۵- نقش های شتر یک کوهان و دو کوهان = ۱ درصد

۶- نقش های گربه سانان، سگ سانان، موش، گراز، گورخر و… = ۱ درصد

۷- نقوش گوزن (زرد، مارال و شوکا)، قوچ کوهی، کرگدن و… = ۱ درصد

۸- نقش های موجودات ناشناخته (UFO) و حیواناتی که امروزه وجود ندارند و نسل آنها منقرض شده است = ۱ درصد

۹- نقش های علائم و نشانه های هندسی = ۰/۵ درصد

Rock Art

A very skeptical discussion about certainty in any interpretation of rock art can be found here

http://mc2.vicnet.net.au/home/interpret/web/index.html (along with bibliography)

The discussion that follows below is more optimistic, but still admits severe limitations on what we can know.

On the Deer Valley web site, “Rock Art Basics” http://www.asu.edu/clas/shesc/dvrac/ is just what it claims,

but also mentions interpretation. Here are some interpretations of Arkansas rock art:

http://arkarcheology.uark.edu/rockart/index.html?pageName=Interpretations

Rock Art can be “interpreted” in many ways, including by modern artists and spiritual practitioners with purposes which may have either a lot or very little to do with the reasons it was produced long ago. These modern interpretations can be useful to those who engage in them, even giving great pleasure and serenity.

On these particular pages of our web site, we are concerned with the meaning of Rock Art to its creators and audiences of the past, not to people of the present. The kind of interpretation we explore here is a branch of science.

Rock Art, as we use the term here, refers mostly to pictures or symbols left on rock surfaces by members of traditional cultures. Some rock art was created at least 10’s of thousands of years ago, some more recently. When we can both assign a date to rock art and identify the present-day descendants of those who made it, we know where their ancestors were at some time in the past. Then we may have something like the oldest histories in the world. But there are difficulties with each step in collecting this kind of evidence.

جهت خرید فلزیاب از نمایندگی فلزیاب در شیراز یا نمایندگی فلزیاب تهران به همراه گارانتی معتبر، آموزش رایگان، خدمات پس از فروش، می توانید با شماره 09917579030 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید