Antique

قیمت عتیقه و اشیاء باستانی

معنای قیمت گذاری عتیقه

قیمت میزان پرداخت یا جبرانی است که توسط یک شخص به دیگری به‌ازای کالا یا خدمات داده می‌شود. در اقتصاد نوین، قیمت‌ها معمولاً در غالب واحدهای یکای پولی بیان می‌شوند.هرچند قیمت‌ها را می‌توان به عنوان کمیت‌هایی از دیگر کالاها یا خدمات در نظر گرفت، اما این نوع معاملهٔ پایاپای به ندرت دیده شده‌است. به فرایند اعمال قیمت به سفارش‌های خرید و فروش خواه به صورت دستی یا خودکار، قیمت‌گذاری گفته می‌شود.قیمت‌گذاری مهم‌ترین جزء از مدل کسب و کار می‌باشد و تصمیمات در مورد آن تأثیر زیادی بر روی سودآوری بنگاه به همراه دارد.

شیء تاریخی و شی هنری چیست

شیء تاریخی معمولا به شیئی اطلاق می شود که برای مورخ مفید است، شیئی که به توسعه دانشِ تاریخی کمک می کند یا یک مدرک تاریخی است. شی هنری، شیئی است که محصول خاص فعالیت انسانی است و از یک فکر خلاق، بوجود آمده است که وضعیت زیبایی شناسی خود را حفظ نموده است. در اینجا سه موضوع پدیدار می شود:

  • 1- یک شی می تواند فقط تاریخی باشد و ارزش هنری نداشته باشد
  • 2-  یک شی تنها ارزش هنری دارد و جنبه تاریخی ندارد
  • 3- شی هر دو جنبه یعنی ارزش تاریخی و ارزش هنری را دارا باشد

ارزش واقعی جنس تاریخی و عتیقه

اشیای تاریخی، حامل بار اطلاعاتی بسیاری هستند که برای افراد معمولی جامعه، ارزشمند نیستند اما برای یک باستان شناس و یا مورخ تاریخ، بسیار حائز اهمیت می باشد. یک استخوان تاریخی، یک تکه پارچه پوسیده شده از هزاران سال پیش و یا در مورد بنا، یک تپه باستانی، جنبه زیایی و هنری خاصی ندارند بلکه دارای یک قدمت تاریخی می باشند که می توان با استفاده از علم روز، و بکارگیری دانش، اطلاعات بسیاری از دوران تاریخی را بیرون کشیده و دانش تاریخی بشر را افزایش داد. ارزش غالب این شی تنها به تاریخی بودن آن بستگی دارد یعنی ارزش هنری آن در طول زمان کاسته شده است و ناپدید شده است و اثر به بازمانده قلیلی از ماده اولیه که آن را می ساخت، نقصان پیدا کرده است.

قیمت عتیقه و قیمت گذاری اشیاء باستانی
قیمت عتیقه و قیمت گذاری اشیاء باستانی

عتیقه مجاز و غیر مجاز

در بحث عتيقه كالاهاي مجاز و غيرمجاز داريم. كالاهاي مجاز مربوط به اشياي فرهنگي و هنري چند صد ساله اخير(تقريبا از صفويه به بعد) است، اما اشياي قبل از صفوي اشياي باستاني كشور محسوب مي شوند و جزو اشياي غيرمجاز طبقه بندي مي شوند و طبق قوانين موجود آثار ملي قلمداد مي شوند و مربوط به شخص نخواهند بود. طبق قانون، خريد و فروش اشياي عتيقه اي كه باستاني و ملي هستند؛ يعني مربوط به «پيش از صفويان» هستند جرم تلقي مي شود.

قیمت بالای عتیقه فکر خیلی از افراد را مشغول کرده است که به دنبال گنج و زیرخاکی بیفتند و راه صد ساله را یک شبه طی کنند. به همین دلیل کلاهبرداری در این زمینه افزایش پیدا کرده است.در ابتدا برای تخمین قدمت اشیاء ، لازم است که کارشناس اطلاعاتی در مورد فرهنگ های گذشته، سبک نوشتن آن زمان و آداب و رسوم هر دوره، اطلاعات جامع و کاملی را به دست آورد. این اطلاعات می تواند راهنمای موثری برای تخمین قدمت اشیاء باستانی باشد.

قیمت اشیاء عتیقه چگونه تعیین میشود

همانطور كه قيمت هر كالايي را بازار تعيين مي كند، قيمت اشياي عتيقه را هم ميزان تقاضا تعيين مي كند و معمولا يك بازار رقابتي خود به خود به وجود مي آيد. براي بعضي از اشيا مثل تمبر و اسكناس قيمت ساليانه در نظر گرفته مي شود، گروهي مي نشينند و اين قيمتها را تعيين مي كنند و آن را به صورت كتاب هايي چاپ مي كنند؛ يعني براي اشيايي مثل تمبر، اسكناس، كارت پستال و… كتابهايي مي نويسند كه اين اشيا را قيمت گذاري كند.

قیمت عتیقه
قیمت عتیقه

با توجه به اينكه در ايران رشته تخصصي اشياي عتيقه نداريم، مي توان گفت تحصيلات دانشگاهي و آكادميك در اين زمينه به ميزان كافي وجود ندارد.بايد اين نكته را هم در نظر گرفت كه اشياي عتيقه بسيار متنوع اند به طوري كه در مجموعه داري 400 نوع اشيا وجود دارد و هيچ كس نميتواند در همه زمينه ها خبره شود، بنابراين بعضي ها فقط در زمينه خاصي مثل خط، كتب خطي يا اسناد تاريخي يا عكس هاي تاريخي، شيشه و بلور به صورت موردي تخصص و تجربه كسب كرده اند. در نتيجه اگر مي خواهيد در اين زمينه خريد كنيد حتما باید از نظر کارشناسان بهره بگیرید.

روش های تعیین قدمت و قیمت عتیقه

سیستم کربن 14 یکی از ابزارهایی است که کارشناسان عتیقه برای تعیین سن اشیاء استفاده می کند. این روش دارای محدودیت بوده و فقط برای تخمین قدمت اشیایی استفاده می شود که در گذشته، آن موجود زنده بوده است. از این عنصر به این دلیل استفاده می شود که در تمام موجودات زنده وجود دارد و مقدار آن در زمان زنده بودن این موجودات مشخص است. اما بعد از مرگ این موجودات، بر اساس سال های مختلف تغییراتی می کند. عنصر کربن دارای ایزوتوپ کربن 14 و 12 می باشد. نسبت این دو در بدن موجودات زنده ثابت می باشد. اما بعد از مرگ نسبت کربن 14 کم شده و کربن 12 همچنان ثابت است. برای استفاده از این روش ابتدا این نسبت را در نمونه زنده محاسبه کرده و سپس با مقایسه با نمونه، سن آن را به دست می آورند.

قیمت عتیقه و اشیاء باستانی
قیمت عتیقه و اشیاء باستانی

از دیگر روش های تخمین سن اشیاء میتوان به روش های ترمولومیناس ، اشعه ایکس فلوئورسنس ، آرکائومگنتیت ، دندروکرنولوژی ، تاریخ گذاری آمینواسید و … اشاره کرد.

فاکتورهای تاثیر گذاری بر قیمت گذاری زیر خاکی و عتیقه

  • جنس شیء تاریخی ( به عنوان مثال اشیا طلایی از اشیاء نقره‌ای و یا مفرغی دارای ارزش بیشتری هستند )
  • زمان ساخت و مدت زمانی که برای ساخت آن صرف می شود
  • مهارت سازنده در خلق آن اثر
  • کیفیت تکنیک و فنون به کار رفته در ساخت آن
  • فرم و هندسه فضایی اثر
  • طرح و نقش و تزئینات به کار رفته ( الف: نوع طرح ونقش واصالت فرهنگی و تاریخی آن ب: تکنیک و مهارت استفاده از نقوش وتزئینات ج: میزان هماهنگی و ارتباط نقش و فرم )
  • شاخص و مشهور بودن خالق اثر یا به عبارتی شناسنامه دار بودن آن
  • داشتن ویژگی های بارز فرهنگی هنری بومی یا منطقه ای و ملی
  • اشیایی که دارای چند کاربرد هستند به نسبت دیگر اشیا از ارزش بیشتری برخوردار هستند برای مثال یک گلیم علاوه بر قابلیت زیر انداز بودن قابل استفاده به عنوان یک شیء دکوری را نیز دارد و در عین حال دارای ارزش اقتصادی فعال و غیر ثابت می باشد

عتیقه های تقلبی

طبق آمارها ۹۵ درصد اشیای عتیقه موجود در بازار تقلبی است. بنابراین در مورد وسیله قدیمی جمله‌ اصل بر برائت است را باید فراموش کرد و از واقعی بودن جنس پیشنهادی مطمئن شد. برای هر وسیله روش‌های متفاوتی وجود دارد تا شما را نسبت به اصل بودن آن مطمئن کند، اما باید بدانید کلاهبرداران تمام تلاش خود را می‌کنند که با استفاده از معجون‌هایی که به وسیله می‌مالند یا روش‌های دیگر ظاهر جنس را قدیمی جلوه دهند.

4 دیدگاه برای “قیمت عتیقه و اشیاء باستانی

  1. سلام یه کاسه سنگی هست نفش نداره از یه قبر داخل کوه در اوردم در صورت لزوم عکس میفرستم کارشناسی کنید لطفا

  2. سلام.
    متاسفانه موردهای رو که تا به امروز در شهرهای مختلف به آن برخورد کردم از یک کلمه تکراری وبیشتر شنیده شده یعنی همان کلمه تقلبی.
    بیشترین جاییکه به همچین موردهای تکراری برخوردم شمال کشور بوده.
    امیدوارم این اشیایی واقعی گرانبها از مرز خارج نشه

  3. با سلام
    من یک جفت جمجمه برای سر تسبیح قدیمی و از جنس سنگ که یکیش از جنس فیروزه و دیگری نمیدونم جنسش چیه آیا کسی هست برای قیمت گذاری و خرید ممنون از شما

  4. سلام من یک انگشتر سرداری دارم اززمان هخامنش به پدرانم ارث ریده به من می خواستم اصالت رو ثابت کنم و به فروش بزارم اگر میشه راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید