Tombs-in-Rocks

ورودی مقبره های باستانی

ورودی مقبره های باستانی

مقبره چیست ؟

گور ، مزار، قَبر یا مدفن حفره‌ای در زمین است که مردگان را در آن به خاک می‌سپارند. آرامگاه، مقبره یا بقعه ساختمانی است که به عنوان بنای یادبود برای فرد با افرادی ساخته شده‌است که گور آنان درون این ساختمان قرار دارد.واژه قبر عرب‌شده «گور» است که به صورت قُبور نیز جمع بسته می‌شود. اگر در مورد گور افراد با احترام یاد شود به آن آرامگاه یا مَقبره نیز می‌گویند. مقبره ها یا در زیر زمین یا درون کوه یا در دامنه آن قرار دارند و سعی بر آن بوده که از سطح زمین فاصله داشته باشند.مقابر ساخته شده در کوه بسیار مستحکم ساخته میشدند و به همین دلیل به راحتی هزاران سال دوام میآورند اما پیدا کردن ورودی مقبره کمی مشکل است.

کدام مقبره ها دفینه دارند

باید توجه داشت که هر مقبره ای دارای دفینه نمیباشد. هر قبری ارزش حفاری را ندارد زیرا در گذشته نیز به مانند امروز یک اجتماع از طبقات مختلفی تشکیل میشد و در قبر افراد از سطح پایین اجتماع چیزی یافت نمیشود اما در مقبره افراد ثروتمند و سرداران و موبدان و … که از افراد طبقه متوسط و بالای جامعه بودند معمولا هدایای با ارزشی یافت میشود. بسیاری از گورستان ها و مقبره ها در ایران در دامنه کوه و یا نزدیکی رودخانه قرار دارند. در برخی میتوان بناهای چارطاقی را مشاهده کرد که در زیر آن افراد مهم دفن شده اند و همیشه دارای هدایای با ارزش هستند.

ورودی مقبره
Tomb-1

مقبره های موجود در ایران از انواع متعددی هستند مقبره های یهودی ، مقبره های هخامنشی ، مقبره های ساسانی ، مقبره های اشکانی ، مقبره های گبری ( مقبره های زرتشتی) و… نکته بسیار مهم این است که مقبره هایی که دارای حجم بالایی از هدایا هستند و بار زیادی دارند در عمق بالای 10 متری زمین هستند و به راحتی نمیتوان به آنها دست پدا کرد.

انواع درب ورودی مقبره ها

درب مقبره ها یا از جنس خود صخره ای است که در ان حفر شده اند یا از ساروج ساخته میشدند و ورودی انها در زیر خاک مدفون میشد. آنهایی که درب ورودیشان از جنس خود صخره است به آسانی قابل تشخیص بوده و برای انها انواع علائم قرار داده میشد که گاها تا فاصله بسیار به مقبره ادامه پیدا میکرد و از مشخصه های آنها میتوان به جوغن و هواکش های اطراف آنها اشاره کرد و معمولا در امتداد دید نماد های حیوانی هستند. برای ورود و بازگشایی آنها باید نکات بسیاری را رعایت کرد و حتما از دستکش و ماسک و لباس مخصوص استفاده کرد.

ورودی مقبره
ورودی مقبره

پیدا کردن درب ورودی پنهان مقبره ها

ورودی مقابری که در دامنه کوه قرار دارند معمولا مخفی شده است. این موضوع میتواند عمدی بوده باشد ( برای جلوگیری از دستبرد و غارت شدن مقبره ) و یا در اثر شسته شدن خاک کوه و پایین آمدن آن روی دهانه ورودی پوشیده شده باشد.

برای تشخیص آن نیز نیاز به تجربه و کمی علم و دانش در رابطه با مقبره ها است. معمولا خاک منطقه ای که درب ورودی در آن قرار دارد کمی روشن تر از محیط اطراف است ، سنگ بزرگی که دارای شکل منظم باشد و قابل جابه جایی باشد و نیمه از آن داخل خاک قرار داشته باشد ، سنگ هایی کبود رنگ و یا رنگ هایی که با دیگر سنگ های منطقه همخوانی نداشته باشد ، محل تردد حیواناتی مانند موش های سفید و خاکستری بزرگ و … ، مکانی جهت دعا و نیایش که در اغلب اوغات جلوی درب ورودی قرار دارد و … از مهمترین نشانه ها برای پیدا کردن ورودی مقابر هستند.

آدرس فروشگاه فلزیاب : شیراز – پل معالی آباد – دینکان – جنب کوچه 21

برخی از فلزیاب های تصویری شرکت IKPV 

  • RICHEL M-80
  • TACHAR T1
  • RICHEL-M-160
  • Ajm Imaging 
  • ANTARES 
  • Derak 116
  • MINI GPR
  •  Pv Imaging

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید