آموزش نرم افزار ویژوالایزر

آموزش نرم افزار ویژوالایزر

آموزش نرم افزار ویژوالایزر

آموزش نرم افزار ویژوالایزر سه بعدی:

ویژوآلایزر نرم افزاری سه بعدی جهت تجزیه و تحلیل تصاویر بدست آمده حاصل از اسکن دستگاه های تصویری (اسکنر مگنومتر– بوقی تصویری) است. که طراحی و در اختیار عموم قرار گرفته است. افراد میتوانند تصاویر حاصل از اسکن محیط را در نرم افزار مشاهده و از اطلاعاتی نظیر عمق، نوع و شکل حدودی اهداف مورد نظر و همچنین وجود حفره، تونل، اتاقک، چاه، راهرو، قبر و … بهره ببرند.

البته کار با نرم افزار ویژوآلایزر مستلزم یادگیری همه جانبه و بکارگیری قابلیت های نرم افزار در مواقع لازم جهت تفهیم بهتر اسکن است، بدین منظور سعی بر این داریم تا با آموزش مرحله به مرحله ای شما را به یک اپراتور حرفه ای مبدل نماییم. کاربران گرامی که سیستم های اسکنر مگنومتر یا سوپر سنسور یا بوقی تصویری شرکت فلزیابی آی کا پی وی را در اختیار دارند. میتوانند با استفاده از مراحل زیر نسبت به تهیه اسکن مناسب و تجزیه و تحلیل آن اقدام نمایند.

 فایل دانلود و آشنایی با نرم افزار

در زیر لینک دانلود نرم افزار برای شما قرار داده شده است. پس از دانلود نرم افزار را نصب کنید. همکاران شرکت آی کا پی وی در نصب نرم افزار و آموزش حضوری به شما کمک خواهند کرد. پس از نصب و اجرا کردن نرم افزار ویژوالایزر با محیط زیر روبرو میشوید.

آموزش نرم افزار ویژوالایزر
آموزش نرم افزار ویژوالایزر

صفحه فوق محیط کار نرم افزار ویژوآلایزور است. و به گونه ای طراحی شده که کاربر بتواند به راحتی به اکثر قابلیت های نرم افزار دسترسی داشته باشد. اعدادی که از 1 تا 7 بر روی تصویر مشخص شده است تمامی موارد کاربردی نرم افزار است. که هر کدام را بصورت مجزا توضیح خواهیم داد.

بررسی منو های کاری این نرم افزار :

  • منوی اصلی : این نوار شامل تمام عملکرد نرم افزار است که جهت سهولت در انجام آن تمامی موارد موجود نیز در قسمت نوار ابزار در دسترس میباشد. تا کاربر بتواند به راحتی به تمام کارایی نرم افزار دسترسی داشته باشد.
  • نوار ابزار : این نوار شامل همه عملکرد های منوی اصلی و برای تسریع روند کار سودمند است.
  • خط کش های جهت یابی : این مورد جهت تغییر موقعیت اسکن انجام شده مورد استفاده قرار میگیرد مانند چرخاندن، بالا و پایین کردن ، افزایش مقادیر قرمز یا آبی
  • نمای جانبی : این صفحه مربوط به نمایش اسکن از نمای بغل است که در مواردی کاربرد دارد.
  • نمافوقانی : این صفحه نمایی از اسکن انجام شده از نمای بالا یا همان سطح زمین میباشد. که به صورت پیش فرض در صفحه نمایش اصلی نشان داده میشود. و قابل تغییر به حالت جانبی و پرسپکتیو است.
  • نمای پرسپکتیو : این تصویر نمایی سه بعدی از اسکن انجام شده نمایش خواهد داد. که قابل تغییر است.
  • نوار موقعیت : این نوار شامل اطلاعاتی از قبیل نوع اتصال نرم افزار به دستگاه، اسکن لاین ، متراز و کد پس زمینه است.

ویژوآلایزر فارسی

نرم افزار ویژوآلایزر دارای زبان فارسی است که بهتر است برای راحتی کاربر زبان نرم افزار را به فارسی تبدیل نمایید برای این منظور کافیست از قسمت منوی اصلی در سربرگ Extras از گزینه Language زبان فارسی را انتخاب کنید. تا نرم افزار به زبان فارسی تبدیل شود. مطابق تصویر زیر.

آموزش نرم افزار ویژوالایزر
آموزش نرم افزار ویژوالایزر

اتصال دستگاه به نرم افزار

برای این منظور میبایست از طریق درگاه بلوتوث، وای فای یا کابل برای اتصال دستگاه به نرم افزار ویژوآلایزر استفاده کرد البته روش مطلوب برای این کار استفاده از بلوتوث است. ابتدا دستگاه را روشن نموده و در قسمت جستجوی بلوتوث تبلت یا لبتاب گزینه HC-05 را انتخاب کنید و کد 1234 را وارد نمایید. حال دستگاه به سیستم عامل ویندوز شما متصل است و شما قادر هستید تا با انتخاب گزینه پروژه جدید در نوار ابزار شروع به اسکن یا مشاهده ویدیو زنده کنید.

آموزش نرم افزار ویژوالایزر
آموزش نرم افزار ویژوالایزر

در این پنجره اطلاعات مورد نیاز برای اسکن بایست توسط اپراتور تنظیم شود :

  • نوع دستگاه : انتخاب نوع سیستم در دسترس جهت تهیه تصویر مطلوب
  • متد انتخاب داده ها : نوع اتصال دستگاه به سیستم عامل ویندوز که میبایست بلوتوث انتخاب کنید
  • شیوه کار : انتخاب نوع اسکن که شامل اسکن و ویدیو زنده است
  • تعداد موج ارسالی در هر خط : این گزینه در حالت اسکن به معنای تعداد قدم در هر خط و در حالت ویدیو زنده به معنای سرعت حرکت تصویر میباشد.
  • پورت انتقال داده : این گزینه همان پورتی است که توسط آن انتقال داده انجام میشود که در تنظیمات HC-05 قابل مشاهده است.
  • شیوه اسکن : این گزینه به معنای انتخاب نوع حرکت است که بصورت زیگ زاگ یا خطوط موازی میباشد.

نحوه صحیح اسکن

برای انجام اسکن و تهیه یک اسکن بسیار مطلوب میبایست نکات زیر را رعایت نمایید.

هموار کردن محیط اسکن

 سطح صاف در تهیه تصویر مطلوب یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود، بدین منظور میبایست محیط مورد نظر جهت اسکن را به سطحی مسطح تبدیل نمایید. به عبارت دیگر قبل از انجام اسکن سنگ های قابل حمل  را از محل مورد نظر جمع آوری کرده و فضاهای خالی را با خاک پر کنید تا سطحی صاف برای اسکن آماده شود.

 تقسیم بندی زمین

افراد تازه کار میتوانند برای تنظیم لاین های حرکت زمین را با بندکشی و تقسیم بندی به قطعات مربعی برای حرکت مستقیم و بدون خارج شدن از خط آماده سازند تا بتوانند با طی کردن مسیر حرکت از تصویری مطلوب بهره ببرند. طناب کشی به منظور تعیین مسیر حرکت باعث میشود تا اپراتور در حین حرکت در لاین راه انحرافی را طی نکند.

بالانس  یا فاصله سنسور تا زمین

 فاصله مطلوب برای قرار گیری سنسور مگنومتر جهت دریافت میدان های مغناطیسی بین 5 تا 10 سانتی متر از زمین میباشد تا سنسور بتواند تصویر مطلوبی را ارائه دهد. بعد از بالانس دستگاه در فاصله پنج تا ده سانتیمتر از سطح زمین، حتما باید تا انتهای اسکن این فاصله را حفظ کنید، در غیر این صورت اسکن شما از نظر فنی فاقد ارزش است.

زیرا با کاهش فاصله لوپ از زمین، قدرت سنس دستگاه بیشتر شده و ذرات معدنی و یا فلزات بسیار ریز و بی ارزش در اسکن ثبت می شوند که تحلیل و بررسی محل اسکن را با دشواری مواجه می کند و با افزایش فاصله نیز قدرت آن کمتر شده در نتیجه فلزات با ارزش موجود در عمق را از دست می دهید ! به عبارت دیگر با تغییر ارتفاع دستگاه ، اسکن منظم و یکدستی نخواهید داشت. با کمی تمرین میتوانید ارتفاع دست خود را حین اسکن کنترل نمایید.

نحوه حرکت

نحوه حرکت جهت اسکن کردن در نرم افزار به دو مدل زیگ زاگ ( حرکت رفت و برگشت ) و خط موازی ( فقط رفت)  معطوف میشود که در هر دو حالت اپراتور بایست در تمامی مراحل اسکن پشت به شمال و رو به جنوب باشد تا اسکن به خوبی صورت بپذیرد. حرکت به سمت جلو بهتر است با فاصله 20 تا 30 سانتی با هر قدم صورت بپذیرد البته این یک قانون نیست و در شرایط مختلف قابل تغییر میباشد. برای انجام اسکن در لاین بعدی بایست به سمت چپ قدم بردارید.

قابل ذکر است حرکت در زمان انجام لایو اسکن از قانون خاصی برخوردار نبوده و فقط تنظیم فاصله سنسور تا زمین مورد اهمیت میباشد. به عبارت دیگر با انجام عمل فیلم برداری زنده از زیر زمین میتوانید. به هر سمتی قدم بردارید و به محض مشاهده تغییرات محل را برای بررسی دقیق اسکن نمایید.

زاویه سنسور

زاویه سنسور در تمامی مراحل اسکن میبایست به صورت عمود به زمین باشد . تغییر زاویه سنسور در حین اسکن وجود خطا در تصاویر را به دنبال خواهد داشت

رنگ پس زمینه

اسکن باید به گونه ای انجام شود تا رنگ منحصر بفرد (اشیاء و فضا های خالی) در وسط قرار بگیرد و تصویر دارای رنگ پس زمینه باشد. تا بتوان براحتی به تجزیه و تحلیل اسکن انجام شده پرداخت. بدیهی است در صورت مشاهده رنگ منحصر به فرد در گوشه تصویر میبایست اسکن مجدد صورت بپذیرد. و اینبار رنگ منحصر به فرد در وسط قرار بگیرد. ایجاد رنگ پس زمینه و قرار دادن رنگ منحصر به فرد در وسط تصویر کیفیت بهتر اسکن را به دنبال خواهد داشت.

مفهوم رنگ ها

دستگاه های اسکنر میدان مغناطیسی زمین را دریافت و توسط نرم افزار ویژوآلایزر به تصویر تبدیل مینماید. که تلفیقی از رنگ های سبز، آبی و قرمز است.

  • رنگ سبز = این رنگ به معنای رنگ خنثی یا بعبارتی رنگ پس زمینه است. وقتی سنسور را رو به زمین نگه دارید شاهد رنگ سبز خواهید بود.
  • رنگ آبی = این رنگ به معنای وجود مقادیر منفی یا بعبارتی وجود حفره و یا خلاء حتی در صورت پر بودن است. اگر سنسور را رو به آسمان بگیرید شاهد رنگ آبی خواهید بود.
  • رنگ قرمز = این رنگ به معنای وجود مقادیر مثبت یا بعبارتی وجود فلز با میدان یونیزه است. که حاکی از وجود هدف اصلی در زیر سنسور است. البته این رنگ همراه با مقادیری از رنگ زرد همراه میباشد که نشان از وجود میدان مغناطیسی یونیزه در اطراف فلز است.
عوامل تاثیرگذار بر خروجی ویژوالایزر :

نکته قابل عرض اینکه با توجه به متنوع بودن سیستم های اسکنر، تعداد سنسور های بکار رفته در دستگاه، نحوه اپراتوری، نوع خاک و شرایط محیطی رنگ ها همیشه ثابت نیست و متغیر میباشد. برای مثال حفره همیشه به رنگ آبی نیست. یا اینکه طلا همیشه به رنگ زرد یا قرمز نیست.

نظر برای “آموزش نرم افزار ویژوالایزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید