ancient-caves

دفینه غار در کجا قرار دارد

دفینه غار در کجا قرار دارد

دفینه غار در کجا قرار دارد ؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاوشگران تازه کار پیش می آید.غارها حفره‌هایی هستند که بطور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها ایجاد می‌شود. بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غارها در سنگ‌های آهکی بوجود آمده‌اند. بعضی غارها، فقط یک حفرهٔ کوچک‌اند که فقط یک نفر می‌تواند وارد آن شود. برخی دیگر، گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تو در تو دارند.در سراسر تاریخ انسان‌های اولیه از غارها استفاده نموده‌اند. اولین فسیل انسان در غارهایی از سری غارهای نزدیک کروگرزدراپ و موکوپانه در آفریقای جنوبی یافت شده‌اند.

یکی از شگفت انگیزترین کشفیات مربوط به گذشته انسان، کشف نقاشیهای غاری بود که در اواخر قرن نوزده میلادی اتفاق افتاد و جامعه ی علمی و هنری را با موضوع جدید تحت عنوان هنر پیش از تاریخ درگیر نمود.قدیمی‌ترین آثار غارنشینی در ایران که در غار دربند رشی در گیلان یافت شده و با روش‌های علمی زمان‌سنجی شده‌است مربوط به 236 هزار سال پیش است.آثار بر جای مانده از غارنشینی در کوه‌های زاگرس در غرب ایران بیانگر سکونت انسان در این مناطق در دوره پارینه‌سنگی میانی (300 هزار تا 30 هزار سال پیش) است.

دفینه غار در کجا قرار دارد
دفینه غار در کجا قرار دارد

تلاش باستان شناسان و كاوش آنان در دل كوه ها و غارها در منطقه های مختلف ایران سبب دستیابی به نقش و نگارهایی بر روی برخی صخره ها و سنگ ها شده است كه حكایت از تاریخی هزاران ساله در این مرز وبوم دارند.ساخت گور دخمه که شکل رایج برای دفن مردگان در دوره‌های هخامنشی بوده است،‌ بسیاری از غارها را به گورستان تبدیل کرد؛ جایی که در آن سالن‌های مختلف به عنوان پیشخوان، ‌نمازخانه و اتاقی که اجساد را در آن قرار داده بودند وجود داشته است. از این گور دخمه‌ها حتی دوره سلوکیان و ساسانیان نیز استفاده می‌شد.

دفینه غار در کجا قرار دارد
دفینه غار در کجا قرار دارد

غارهای دارای دفینه

می‌توان گفت که اکثر غارهای دارای دفینه پلمپ بوده و یکی از اصلی ترین راه های شناخت آن ها هواکش های تعبیه شده برایان آنهاست. لازم به ذکر است که هر کاری نشانه دفینه نیست و بسیاری از آنها برای نگهداری از احشام و … استفاده می شده اند. به دلیل اینکه این کارها در گذشته برای سکونت استفاده می شده اند ، دفینه هایی که در آن ها پیدا می شود شامل ابزار آلات و وسایل زندگی از جنس برنز و مفرغ بوده و لزوماً دفینه های طلایی نیستند. برخی از دفینه های موجود در غارها دارای تله بوده و از معروف ترین تله گنج در غار تله سنگ و تله های ریزشی است.

دفینه غار در کجا قرار دارد و محل های احتمالی وجود دفینه

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که دفینه موجود در غار دارای سربار ( سرمال دفینه ) بوده است. بسیاری از دفینه های موجود در غارها اموال به تاراج رفته توسط راهزنان بوده که معمولا آنها را در غارهایی با دهانه ورودی تنگ قرار می دادند که هر چه جلوتر می رویم ورودی گشادتر میشود. غارهایی که دارای دفینه بزرگ هستند معمولاً دارای اتاقک مخفی بوده که برای پیدا کردن آن باید به نشانه های موجود بر روی دیواره ، سقف و کف غار توجه کرد و برای باز کردن پلمپ آن نیز باید از کتراک استفاده کرد.

محل دفینه در غار می تواند با توجه به نوع غار و استفاده از آن در گذشته می شده است متفاوت باشد برای مثال در دفینه در سقف غار زیاد مشاهده می شود اما دفینه در اتاقک داخل غار به نسبت کم تر است. اولین مرحله ای که باید انجام شود پیدا کردن درب پلمپ غار است که بدین منظور باید نشانه غار پلمپ شده را به خوبی بشناسید. همیشه به نشانه جوغن در غار توجه کرده و شعاع ۵ متری آن را به خوبی بررسی کنید. از معروف ترین غارهای دارای گنج در ایران میتوان به غار کلماکره در استان لرستان در غرب ایران اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید