Zarb

علامت ضربدر در دفینه یابی

علامت ضربدر در دفینه یابی و گنج یابی

قبل از پرداختن به علامت ضربدر در دفینه یابی ابتدا به معنا و مفهوم آن میپردازیم. ضربدر نشانه‌ای به شکل دو خط مایل متقاطع است که برای نمایش مفهوم نفی (مانند «خیر، این مورد بررسی نشده») و همچنین تایید استفاده می‌شود. این نشانه اغلب مخالف تیک است. این نشانه یکی از قدیمی ترین علامت هایی است که در طول تاریخ بشر از آن در حکاکی ها و سنگ نگاره ها استفاده شده است. این علامت به سبب شکل خاص نگارش و راحتی در کنده کاری بر روی سنگ به وسیله ی ابزار ابتدایی جایگاه ویژه ای در جوامع بشری پیدا کرده است. در ایران نیز مانند تمام تمدن های کهن دیگر این نشانه به وفور یافت میشود.

تفسیر علامت ضربدر در گنج یابی

در ایران علامت ضربدر روی تخت سنگ بیشتر از سایر موارد دیده میشود و دلیل آن نیز ماندگاری بالای آن در طول زمان است. علامت ضربدر در آثار باستانی به منظور های متفاوتی به کار میرود که بیشتر برای هدایت و نشان دادن مسیر و یا علامت گذاری موضوعی خاص به کار میرفته است. علامت ضربدر در اشکال هندسی دیگری مانند مربع ، مثلث و دایره نیز مشاهده میشود که منظور دقیق و واضحی از آنها در دسترس نیست اما میتوان بر اساس شواهد حدس هایی زد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

علامت ضربدر در دفینه یابی
علامت ضربدر در دفینه یابی

علامت ضربدر در گنج یابی در بسیاری از مواقع برای گمراه کردن به کار میرفته است و نمیتوان آن را نشانه نهایی دانست. در برخی از موارد نیز مشاهده میشود که این علامت به صورت تلفیقی با دیگر علائم به کار رفته است. برای مثال این علامت ضربدر روی لاک پشت زیاد مشاهده میشود که باید با توجه به دیگر علائم محیطی تفسیر شود و نشان دهنده موارد خاصی میباشد و باید در جهت مخالف ساق های ضربدر به دنبال یک تخته سنگ شاخص بود که حاوی علامت تکمیلی است. باوری بین کاوشگران است که میگوید در صورت مشاهده علامت ضربدر به صورت تلفیقی با دیگر علائم هدف در 15 متری آن است و باید محیط اطراف را به خوبی بررسی کرد.

ancient-multiplication-sign
ancient-multiplication-sign

وجود این علامت بر روی قبر های سرداری نشان از اهمیت بالای آن گور است و میتوان مطمئن بود که حاوی هدایای گرانبهایی است. از این علامت در راهرو های منتهی به اتاقک و خزانه نیز استفاده شده است و در بیشتر موارد آن دالان و راهرویی که در آن ضربدر مشاهده شده برای گمراهی ساخته شده و به اتاقک منتهی نمیشود. اندازه ساق های این علامت به مانند پیکان های علامت فلش صرفا برای جهت یابی است.

نشانه هایی که علامت ضربدر در دفینه یابی همراه آنها مشاهده میشود

  • علامت شتر
  • علامت لاک پشت
  • قبر های گبری و سرداری
  • راهروهای منتهی به اتاقک
  • نشانه پیکان
  • نزدیکی پلمپ غار ها
  • جوغن های مربعی و دایره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید